Περιγραφή
Η Περιφέρεια Κρήτης, η Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, η 28η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, ο Πολυχώρος Τέχνης "Εξάντας" και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Xανίων "Ελαιουργείον", συμμετέχοντας στο πρόγραμμα "ΧΑΝΙaRT 2014 – Εικαστικές Διαδρομές στο Νομό Χανίων" παρουσιάζουν την Εικαστική Εγκατάσταση "Απαρχές" από την Εικαστική Ομάδα "Εν Φλω".
Συντονισμός Εφαρμογών: Άρια Κασαπάκη, Αλεξάνδρα Πάμπουκα & Κλεοπάτρα Χριστοφίδη.
Επιμέλεια: Ελένη Νίσκα & Ιωάννης Ν. Αρχοντάκης.
"Σ’ έναν τόπο λατρείας, όπως είναι το παρεκκλήσι της Παναγίας των Renier, οργανώνεται ένα αρχέτυπο λατρευτικό τοπίο, όπου ο σπόρος, σύμβολο αναγέννησης της ζωής, κατέχει τη θέση του ύψιστου, του μεταφυσικού. Η έννοια της πρωτόγονης λατρείας του σπόρου, προσεγγίζεται με την κατασκευή ενός θρόνου μνημειακού, με τα ξύλα που ήταν πεσμένα στα χώματα του εδώ τόπου, με την πλάτη του θρόνου να χάνεται στο ύψος του μικρού παρεκκλησιού - ανολοκλήρωτη σκαλωσιά, που υπαινίσσεται το μεταφυσικό με την "καθετότητα"και την "ανολοκληρώτητά" του. Μια αναφορά στις Απαρχές, από την αρχαιότητα, στις πιο πρόσφατες προσφορές της πρώτης σοδειάς στην Παναγία.
Οι επαναλαμβανόμενοι εποχικοί κύκλοι του θανάτου και της αναγέννησης και τα λατρευτικά έθιμα που σχετίζονται με τη γη, τη βλάστηση και την καλή σοδειά, πρωταρχικά συνδέθηκαν και με την Παναγία. Τα Εισόδια (σοδειά < εισόδια) της Θεοτόκου (21 Νοέμβρη) συνδέονται με τη "σπορά" και η Παναγία λαμβάνει τα χαρακτηριστικά που στην αρχαιότητα είχαν αποδοθεί στη Δήμητρα και συνάμα αποκτά τα προσωνύμια Αποσπορίτισσα, Μεσοσπορίτισσα, Πολυσπορίτισσα και Μπουρμπουρελού".